ԱՄՆ-ի հատուկ դեսպանորդ Սթիվ ՈՒիտկոֆը թույլատրելի է համարել Աբրահամի համաձայնագրերի ընդլայնումը, նշելով, որ Հայաստանն ու Ադրբեջանը կարող են միանալ դրանց ապագայում։ «Մենք կարծում ենք, որ շատ, շատ մոտ ենք այդ երկրներում հակամարտությունների վերջնական լուծմանը։ Ես կարծում եմ, որ երկուսն էլ կարող են ցանկանալ միանալ Աբրահամի համաձայնագրերին»,- ասել է Ուիտկոֆը։ ԱՄՆ-ի հատուկ ներկայացուցչի խոսքով՝ սա շատ կարևոր նախաձեռնություն է երկրի նախագահ Դոնալդ Թրամփի համար, և նա հավատում է դրան։               
 

«Հայաստանը պետք է վերջապես դուրս գա երեք նախագահների եռանկյունուց»

«Հայաստանը պետք է վերջապես դուրս գա երեք նախագահների եռանկյունուց»
25.09.2012 | 11:55

«Իրատես de facto»-ի հյուրն է «Ժառանգություն» կուսակցության փոխնախագահ ԱՐՄԵՆ ՄԱՐՏԻՐՈՍՅԱՆԸ:


-ԱԺ նստաշրջանի սկզբին Րաֆֆի Հովհաննիսյանը ներկայացրեց պատգամավորական մանդատից հրաժարվելու դիմում, որը գնահատվեց իբրև նախագահական ընտրություններին մասնակցության հայտ: Այդպե՞ս է:
-Միանշանակ: Կուսակցությունը ճիշտ է համարում Րաֆֆի Հովհաննիսյանի թեկնածության առաջադրումը, բայց վերջնական որոշումը կայացնելու է անձամբ նա:
-Րաֆֆի Հովհաննիսյանը, ըստ էության, անձամբ որոշեց, որ մասնակցում է ընտրություններին մասնակցելով կամ չմասնակցելով: Ի՞նչ է դա նշանակում:
-Դա նշանակում է, որ ինքն ակտիվ մասնակցություն է ունենալու ընտրություններին: Նա հայտարարությամբ ներկայացրեց իր և մեր պատկերացումները իրականացվելիք աշխատանքների վերաբերյալ: Ոչ միայն թիրախները նշեց, այլև որոշ դեպքերում նաև ժամանակացույցը: Ես, ճիշտն ասած, չեմ տեսնում չմասնակցելու պատճառ: Իսկ մասնակցությունը հիմնավորվում է մի շարք հանգամանքներով: Առաջին հերթին իր ներկայացրած թիրախներով: Սա հենց այն է, ինչ անհրաժեշտ է Հայաստանին` բովանդակային բարեփոխումներ:
-Այդ մասնակցությունն ավելի շատ կուսակցության իմիջի՞ խնդիր է լուծելու, թե՞ լուրջ հավակնություններ ունեք:
-Ամենակարևորը` երկրում իրական բարեփոխումներ կատարելու միջոց է: Մենք համոզված ենք, որ Րաֆֆի Հովհաննիսյանի հաղթանակի դեպքում բարեփոխումներն անմիջապես կսկսվեն: Նա ունի համապատասխան կրթություն, արժեհամակարգ, ի տարբերություն այլ քաղաքական գործիչների` անցյալի բեռով ծանրացած չէ, երբևէ չի կատարել այնպիսի քայլ, որ դեմ է եղել Հայաստանի ժողովրդավարական ապագային: Չի կատարել այնպիսի քայլ, որը տնտեսության մոնոպոլացման, սկզբնական շրջանում փոշիացման, որոշ խմբերի նվիրաբերման գործընթացին առնչվի, կոռուպցիոն սկանդալների մեջ չի եղել։
-Այդքանը բավարա՞ր եք համարում նախագահի թեկնածուի համար:
-Այդքանն անհրաժեշտ է բարեփոխումներ սկսելու համար: «Ժառանգությունը» վաղուց հայտարարել է սահմանադրական փոփոխությունների անհրաժեշտության մասին` պառլամենտական կառավարման համակարգի անցնելու, ընդդիմությանը լայն լիազորություններ տալու համար, և այդ խնդիրները, բնականաբար, լինելու են իր գործունեության առանցքում, եթե Րաֆֆի Հովհաննիսյանն ընտրվի նախագահ: Այդ պարագայում մենք կունենանք որակական փոփոխություններ կառավարման համակարգում: Շատ դժվար պայքար է լինելու, որովհետև մենք դեռևս նորմալ ընտրական համակարգի չենք անցել, ընտրակաշառքները շարունակվում են, ինչպես ցույց տվեցին ՏԻՄ ընտրությունները, ուռճացված ցուցակները մնում են, բայց դա չի նշանակում, որ պայքարից պետք է հրաժարվել: Նախագահական ընտրությունները նաև որոշակի գաղափարներ են գեներացնում ու գործողության մեջ դնում, ուստի այդ ընտրություններին մասնակցելը արդարացված է:
-Խորհրդարանական անցած հինգ տարիներին «Ժառանգությունը» հանդես էր գալիս ընդդիմադիր դաշտը համախմբելու կոչերով, ի՞նչ հաջողություններ գրանցեցիք, «Ժառանգությունը» դարձյա՞լ հավակնում է համախմբողի դերին:
-Մենք ոչ միայն կոչեր, այլև քայլեր ենք արել և շարունակելու ենք համախմբողի մեր գործունեությունը: 2003-ի և՛ խորհրդարանական, և՛ նախագահական ընտրություններում, 2007-ի նախընտրական շրջանում «Ժառանգությունը» փորձում էր համախմբողի դեր ստանձնել, նույնիսկ Րաֆֆի Հովհաննիսյանն իրեն 6-րդը գրանցեց ցուցակում, 2008-ին «Ժառանգությունը» սպասարկեց ընդդիմությանը, որպեսզի ճեղքվածք չառաջանա, 2009-ին Երևանի ավագանու ընտրություններում սխալ որոշում կայացվեց, և կուսակցությունը չմասնակցեց, բայց այդ քայլն էլ ուղղված էր ընդդիմադիր էլեկտորատի համախմբմանը: Հիմա ժամանակն է, որ ոչ միայն համախմբողի դեր կատարենք, այլև մտածենք իրական արդյունքների մասին:
-Ձեր ակնկալիքը ո՞րն է:
-Իրական ժողովրդավարական պետություն կառուցելը: Բայց քանի որ Հայաստանում գաղափարական պայքար, կարծես, չկա, կան անձնական դրդապատճառներ կամ ուղղակի խմբակային շահեր:
-Հավանակա՞ն է, որ Րաֆֆի Հովհաննիսյանն ընդդիմության միասնական թեկնածուն լինի:
-Տեսնենք: Հարգելով ընդդիմադիր դաշտի այլ քաղաքական գործիչներին, կարծում եմ, որ առավել խարիզմատիկը Րաֆֆի Հովհաննիսյանն է:
-Կարծում եք` Լևոն Տեր-Պետրոսյանը պակա՞ս խարիզմատիկ է:
-Հնարավորությունը մեկ անգամ է տրվում: 2008-ին Լևոն Տեր-Պետրոսյանին մեծ հնարավորություն էր տրվել, ինչը նա կորցրեց: Հազիվ թե այսօր նա ունի հասարակական նույն աջակցությունը: Նա շարունակաբար ընդդիմադիր գործընկերներին իրենից վանեց: Եթե իրենց թերթերը մի քիչ ազնիվ լինեն, ինչպես առաջ որևէ կուսակցությունից մեկ-երկու հոգու հեռանալուց հետո գրում էին` կուսակցությունը քանդվեց, ոչնչացավ, վերացավ, ՀԱԿ-ի պարագայում պիտի գրեին, որ ՀԱԿ-ն այլևս դոմինանտ ուժ չէ, բավականին կարող ուժեր հեռացան ՀԱԿ-ից, և ակնհայտ է, որ Լևոն Տեր-Պետրոսյանն առաջվա հնարավորություններն այլևս չունի: Հայաստանը պետք է վերջապես դուրս գա երեք նախագահների եռանկյունուց, մենք պետք է առաջ շարժվենք: ՀԱԿ-ի գործելաոճը հասարակությունը չընդունեց:
-Չհասկացվե՞ց, թե՞ չընդունվեց:
-Հասկացվեց ու չընդունվեց, սկզբում «Ժառանգությանը» վանեցին որպես գործընկեր, հետագայում ձեռնարկեցին քայլեր, որ Wikileaks-ի հրապարակումներով պարզ դարձավ` երկակի խաղ են խաղացել: Հետո` երկխոսություն իշխանության հետ, կոնկրետ ՀՀԿ-ի, որ չստացվեց: Հետո երկխոսություն ԲՀԿ-ի հետ։
-ԲՀԿ-ի հետ կարծես մենախոսություն է։
-Ձախողված երկխոսությունից հետո հաճախ են մենախոսում: Այս զիգզագները վկայում են, որ ՀԱԿ-ի քաղաքական որոշումները հասարակության մեծ մասը չընդունեց:
-Իսկ ՀԱԿ-ի անդամ Հրանտ Բագրատյանի պրայմերիզների առաջարկը կընդունի՞ հասարակությունը` Ձեր կարծիքով:
-Պրայմերիզները կուսակցության ներսում են տեղի ունենում, համակիրների շրջանում, ոչ թե ամբողջ հասարակության: Ինչո՞ւ 2008-ին պրայմերիզներ չէին անում: Քաղաքական ուժերն իրենց պատասխանատվությունը հասարակության ուսերին չպետք է փոխադրեն, իրենք պետք է ներկայացնեն իրենց թեկնածուին, ժողովուրդն էլ համաձայնի կամ չհամաձայնի: Չեմ պատկերացնում տարբեր կուսակցությունների պրայմերիզները մեկ թեկնածուի շուրջ: ՀՅԴ-ն ինչպե՞ս պիտի «Ժառանգության» թեկնածուի պրայմերիզ անի: Կամ` հակառակը: Միասնական թեկնածուն որոշվում է քաղաքական խորհրդակցությունների միջոցով, ինչպես եղել է և՛ 1996-ին, և՛ 2003-ին, և՛ 2008-ին: Պետք չէ գեղեցիկ խոսքերի մեջ թաքնվել պատասխանատվությունից: Միևնույն է, գեղեցիկ խոսքեր ամենից շատ իշխանությունն է ասում: Հիմա ճիշտ գործերի ժամանակն է:
-Նկատի ունեք հայտնի խորհրդակցությո՞ւնը, թե՞ ընդհանրապես։
-Նաև խորհրդակցությունը: Այն, ինչ ասվեց «խորհրդավոր» խորհրդակցության ժամանակ, մենք բարձրաձայնել ենք տարիներ շարունակ: Այդ նույն դեղերի շուկայի մասին նույնիսկ «Ժառանգության» մեր ակտիվ ընկեր Գառնիկ Սահակյանը դատական գործընթացներ սկսեց: Բայց ոչ ոք երկար ժամանակ տեղից չշարժվեց, մինչև նա սնանկացավ: Կամ ատկատների թեման. միայն ես տարիներ շարունակ ահազանգել եմ, որ տրված գումարների մոտ 30-40 տոկոսն է ճանապարհ դառնում, բայց անարդյունք: Վերահսկիչ պալատ ստեղծեցինք, պետական հսկայական միջոցներ ենք ծախսում այդ կառույցի վրա, բայց արդյունք, ըստ էության, չկա: Մի քանի սլաքավարի անուն են տալիս: Մինչև այժմ ասում ենք, որ ընդդիմությանը տան այդ կառույցը, որ հակակշիռ լինի գործադիրին, աշխատի` լսող չկա: Հիմա սկսել են նախագահի մակարդակով խոսել: Դա էլ առաջխաղացում է, բայց ժամանակավրեպ: Այդ խոսակցությունները դեռ պետք է առաջին նախագահի օրոք սկսված լինեին, և անմիջապես անցած լինեին գործի: Հիմա տարիներ են անցել, բացասական գործընթացները խորացել են, կառավարման ամբողջ համակարգն ախտահարվել է, ուստի անհրաժեշտ է խոսքից գործի անցնել, և, ինչպես սիրում է ասել վարչապետը, «հանգիստ, չշտապելով» բարեփոխումներ` իրականում իմիտացիաներ, անելու փոխարեն, կառավարվող, հեղափոխական, արագ, անհանգիստ, շտապողական բարեփոխումներ անել: Ժամանակը ցույց տվեց նախկին քաղաքականության անարդյունավետությունը: Ինչ-որ պետգնումների մի քանի ղեկավար փոխելով հարցը չի լուծվի: Անհրաժեշտ է կառավարման համակարգի տրամաբանության փոփոխություն, որի պարագայում հասարակությունը կընկալի, որ համակարգն այսուհետ իրեն է ծառայելու, ոչ թե որոշ մարդկանց կամ խմբերի, որ ինքը և իր սերունդները ապագա կունենան հայրենիքում և չեն բռնի գաղթականի ցուպը:
-Ձեր գնահատականով` Ռամիլ Սաֆարովի էքստրադիցիային հաջորդած իրադարձությունները Հայաստանում նրան չե՞ն «հերոսացնում», ավելի ճի՞շտ չէ, դահճին անվերջ դահիճ ասելու փոխարեն, միջազգային ասպարեզում ստեղծված իրավիճակն օգտագործել ԼՂ հարցի լուծման գործընթացում:
-Անձի մասին խոսելու նյութ չկա, խոսքը պետք է լինի երևույթի քաղաքական և իրավական գնահատականների և մեր համապատասխան քայլերի մասին: «Ժառանգությունն» առաջարկեց հստակ քայլեր իր հայտարարությամբ` և՛ ԼՂՀ ճանաչման, և՛ ԼՂՀ-ն բանակցային սեղանի շուրջ վերադարձնելու, և՛ Սաֆարովին արդարադատությանը վերահանձնելու վերաբերյալ: Ցավոք, երկրի նախագահի վերցրած դրական բարձր նոտան հետագա զարգացում չստացավ` ո՛չ ԱԺ հայտարարությամբ, ո՛չ որևէ այլ ակտով: Հայկական կողմը պետք է նախաձեռնողական քաղաքականություն սկսեր հենց ԼՂՀ անկախության ճանաչումով, գոնե օրինագիծն ԱԺ մեծ օրակարգ ներառելուց: ԱԺ-ն իշխանության այն ճյուղն է, որը պատասխանատվության մաս ունի արտաքին քաղաքականության համար, իր լիազորությունների շրջանակում կարող է հիմքեր ստեղծել, որ նախագահն ու գործադիրը ավելի լայն դաշտ ունենան բանակցությունների ժամանակ: ԼՂՀ անկախության ճանաչումը ստեղծված իրավիճակում այն ադեկվատ քայլն էր, որ ԱԺ-ն պիտի կատարեր: Մենք պետք է մտածենք իրավիճակի փոփոխության մասին. այս դեպքը հաստատում է, որ Ադրբեջանը մնում է ռասիզմի, հայատյացության, բացահայտ թշնամական վերաբերմունքի երկիր Հայաստանի ու ԼՂՀ-ի համար, այսինքն, միանշանակ անվտանգության խնդիր կա: Իսկ ԼՂՀ կարգավիճակի վերաբերյալ բանակցել մի պետության հետ, որը ֆիզիկական անվտանգության խնդիրներ է հարուցում, ճիշտ չէ: Մենք պետք է ճանաչեինք ԼՂՀ անկախությունը և նրա միջազգային ճանաչման գործընթացը սկսեինք:
-Դուք վստա՞հ եք, որ աշխարհը սպասում է Հայաստանի ճանաչմանը, որպեսզի հետո ճանաչի ԼՂՀ անկախությունը:
-Պատգամավորական իմ գործունեության ընթացքում բազում հանդիպումներ եմ ունեցել օտարերկրացի գործընկերների հետ, ովքեր ասում էին` դուք ինքներդ չեք ճանաչում, մենք ինչո՞ւ պիտի ճանաչենք:
-Ես վստահ եմ, որ մեր ճանաչումը հարց չի լուծում, ինչպես 1915-ի Հայոց ցեղասպանության ճանաչումը հարց չի լուծում, քանի դեռ չի ճանաչել Թուրքիան: Միջազգային ճանաչումը լինելու է բարոյական, քաղաքական, տնտեսական ճնշում Ադրբեջանի վրա, որը խնդիր չի լուծում: Խնդիրը ԼՂՀ-ի ընդունումն է Ադրբեջանի կողմից:
-Ոչ, այդպես չէ: Ընդամենը մի քանի տարի առաջ ճանաչվեց Կոսովոյի Հանրապետությունը: Կոսովոն այսօր միջազգային իրավունքի սուբյեկտ է, դիվանագիտական հարաբերություններ ունի 50-ից ավելի երկրների հետ, և Սերբիայի չճանաչելը նրան չի խանգարում:
-Լավ, գուցե այս ամենի չբարձրաձայնվող պատճառն այն է, որ բանակցությունները մտել են փակուղի, և շարունակման հիմքեր ո՛չ Ադրբեջանն է տեսնում, ո՛չ Հայաստանը, ո՛չ էլ համանախագահներն են առաջարկում:
-Փակուղային իրավիճակներ հնարավոր են, բայց դա հայկական կողմի մեղքը չէ: Հայկական կողմն այնքան անթույլատրելի զիջումների է գնացել, որ այլևս տեղ չկա, մասնավորապես մադրիդյան սկզբունքներին համաձայնելը, բայց Ադրբեջանը, մաքսիմալիստական դիրքերում, ռազմական հռետորաբանությունը զուգակցում է սպառազինվելուն: Կրկնում եմ` սա ո՛չ Հայաստանի մեղքն է, ո՛չ ԼՂՀ-ի, այլ Ադրբեջանի: Եթե բանակցությունները ձախողվեն, ձախողողն Ադրբեջանն է: Շատ ավելի կարևոր է, որ Հայաստանում սկսվեն իրական բարեփոխումներ, ՀՀ քաղաքացին վստահություն ձեռք բերի իր վաղվա օրվա և իր իշխանությունների նկատմամբ, զուգահեռ` ամրապնդվի մեր բանակի մարտունակությունը: Սա է երկարաժամկետ խաղաղության բանալին: Իսկ բանակցություննե՞րը: Հայաստանն այս պահից արդեն պիտի հրաժարվի մադրիդյան սկզբունքներից:
-Դա չի՞ նշանակի բանակցություններից միակողմանի դուրս գալ:
-Ոչ, ճանաչելով ԼՂՀ անկախությունը, Հայաստանը կարող է հայտարարել, որ բանակցություններից դուրս չի գալիս, այլ բանակցում է Հայաստանին վերաբերող խնդիրների շուրջ, իսկ ԼՂՀ-ին վերաբերող խնդիրների շուրջ պետք է բանակցել ԼՂՀ ներկայացուցիչների հետ:
-Ադրբեջանը կհամաձայնի՞ ԼՂՀ-ի բանակցային սեղան վերադառնալուն:
-Դա իր խնդիրն է` կհամաձայնի՞, չի՞ համաձայնի:
-Դա դառնում է մեր խնդիրը, որովհետև կարող է լինել բանակցությունների դադարեցման պատճառ:
-Ադրբեջանն իրեն հարմար ցանկացած պահի կարող է բանակցությունները դադարեցնել: Ես ուզում եմ պատասխանել նաև Ձեր չտված հարցին. շատ հաճախ են ասում, որ բանակցությունների դադարից հետո Ադրբեջանը ռազմական գործողություններ կսկսի: Ադրբեջանը պատերազմ սկսելու է, երբ վստահ լինի, որ կհաղթի: Այդպես կլինի նույնիսկ այն պարագայում, երբ դու զիջում ես ավելին, քան հակառակորդդ ակնկալում է:
-Անցած տասնամյակների տարբեր իրադարձությունների վերաբերյալ միջազգային կառույցների հայտարարությունները, բանաձևերը մշտապես եղել են պարիտետային: Թվում էր` Սաֆարովի պարագայում դա անհնարին է, բայց Եվրոպան ցույց տվեց, որ իր համար ոչինչ անհնարին չէ:
-Չասենք` ամբողջ Եվրոպան, հետո` դա հայտարարությունների երկրորդ մասն էր, որով կոչ էր արվում ավելորդ լարում չմտցնել հարաբերություններում: Համաձայն եմ, որ որոշ արձագանքներ համաչափ չէին, բայց բոլոր արձագանքները վկայում են, որ խնդիրն առաջին հերթին մեզ է վերաբերում: Մենք պետք է միջազգային բոլոր կառույցներում աշխատենք, մասնակցենք միջազգային անվտանգության ապահովմանը, բայց միայն մենք պետք է մտածենք մեր անվտանգության մասին, որովհետև եթե մենք մեզ չենք պաշտպանում, ոչ ոք չի պաշտպանելու: Ընկերություն անում են ճանապարհ գնացողի հետ: Ի վերջո, ինչո՞ւ միայն Եվրոպան, մեր ռազմավարական դաշնակից Ռուսաստանը, որ տարածաշրջանում միայն Հայաստանում ռազմաբազա ունի, սպառազինություններ է վաճառում Ադրբեջանին և քաղաքական որոշակի հավասարաչափություն է պահպանում: Եվ ի՞նչ:

Զրուցեց
Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 8218

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ